Paninin vähittäiskauppa on alkanut – Lue kokemuksia!
Kun paninit otettiin marraskuussa 2014 Pirkkalan K-citymarketin valikoimiin, jopa myyjät epäilivät kokeilun onnistumista. Parissa viikossa tuotteita oli myyty 1 000 kappaletta. Puolessa vuodessa paninit nousivat kannattavimpien tuotteiden listalle. Onko kesäksi luvassa paninimania?
Kun Pirkkalan K-citymarketin kauppiaalta Sami Sivoselta kysytään kuinka paninin vähittäiskauppa alkoi, hän purskahtaa nauruun:
“Sanotaan näin, ettei meistä kukaan uskonut että ensimmäinen lähtö käynnistyisi tällä tavalla. Harvemmin sitä konsulenttipäivillä myytävät tuotteet loppuvat kesken jo ensimmäisenä päivänä.”
Pirkkala oli yksi noin 30:stä vähittäistavarakaupasta, jotka ottivat uunissa valmistettavat paninit valikoimiinsa marraskuussa 2014. Koejakso aloitettiin varovasti, kuluttajia ja kauppiaita kuunnellen. Kauppa lähti kuitenkin luistamaan reippaasti. Itse asiassa niin reippaasti, etteivät edes joulunpyhät hidastaneet myyntilukujen kasvua.
Vilkaistuaan koneeltaan viimeisimmät saldot Sivonen ilmoittaa tyytyväisenä, että paninit ovat nyt myynnillisesti valmisruoan sijoilla 7. ja 9. Kannattavuuden osalta uutuudet pitävät hallussaan sijoja 3., 4. ja 9.
Valmiiksi brändätty ja hyvin säilyvä herkku
Mr. Panini tuoteperhe muodostuu yhdeksästä paninista, joista kukin sisältää kotimaista leipää, meheviä täytteitä ja itse tehtyä majoneesia.
“Monella ihmisellä on oma makunsa ja paninilla on mahdollisuus tarjota kaikille oma herkku. Laaja valikoima tekee tuotteesta erittäin houkuttelevan“, kuvailee Sivonen.
Kauppiaan näkökulmasta panini on ketterä paketti. Huoltoasemilta, R-kioskeilta ja kahviloista tuttu tuote on valmiiksi brändätty, ja sen vannoituneeseen fanikuntaan lukeutuu niin nuoriso, perheet kuin eläkeläisetkin. Laajan käyttäjäryhmän vuoksi brändin tunnettuus on valtakunnallisesti jo 57 %.
Brändi tarjoaa kauppiaille runsaasti markkinointimateriaaleja eikä tarkoin suunniteltu pakkaus jää hyllyssä huomaamatta. Opettavaisen kokeilujakson aikana myös logistiikkaketjua saatiin tehostettua vastaamaan paremmin vähittäistavarakauppojen tarpeita.
Aivan erityisesti Sivonen kiittelee kuitenkin tuoreelle tuotteelle taattua vähintään 1+7 päivän säilyvyyttä. “Jos sanon suoralta kädeltä, niin minulta meinasi tippua silmät päästä, kun kuulin kuinka hyvin tuote säilyy”, hän myöntää. “Pitkän myyntiajan takia tuoteperhe on helppo pitää laajana.”
Panini paistuu kotiuunissa
Mr. Panini on monelta kantilta loppuun hiottu kokonaisuus, mutta mikä tärkeintä, paninit todella maistuvat herkullisilta.
Pirkkalan K-citymarketin valmisruoasta vastaava osastopäällikkö Kaija ei ollut koskaan kuullut paninista ennen pilotointia. Kokeilun ja maistelun jälkeen panini osoittautui kuitenkin mainioksi välipalaksi.
“Helppouden ja nopeuden takia panini on todella hieno tuote”, kuvailee Kaija. “Luulin alkuun, että paistamiseen tarvitaan parila, mutta panini valmistuu uunissa meheväksi ja rapeaksi eikä kuivu. Maku on loistava.”
Menestyksekäs pilotointi on nyt saatu päätökseensä. Tiedossa ovat jännittävät ajat, sillä toukokuusta 2015 lähtien uutuudet ovat kaikkien vähittäiskauppojen saatavilla.
Ainakin Pirkkalassa paninit jäävät osaksi valikoimaa. Kauppias Sivonen ennustaa, että tulevana kesänä paninit löytyvät monen kuluttajan ostoskorista. “Kesällähän patongit nousee myynneissä. Tuotteet ostetaan heti käyttöön”, hän summaa.
Kiinnostaako paninien vähittäiskauppa? Ota yhteyttä!